Verkeer(d?) - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Joanneke Buizer - WaarBenJij.nu Verkeer(d?) - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Joanneke Buizer - WaarBenJij.nu

Verkeer(d?)

Door: Joanneke Buizer

Blijf op de hoogte en volg Joanneke

17 Maart 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo allemaal,

Hier weer een updat evanuit het zonnige, zeer warme en zweterige Cambodja. Het droge seizoen is zeker begonnen en het is warm en wordt alleen nog maar warmer en vochtiger, oftewel, 4 liter water per dag en nog steeds soort van uitgedroogd. Dus daarom houdt ik me maar bezig met de hydratatie van het lichaam, vooral in het weekend, want dan heb je daar gewoon meer tijd voor. Aka het uitgaansleven in Phnom Penh ontdekken en tot nu toe bevalt dat hydrateren van mijn lichaam me prima. Natuurlijk moet er ook meer gebeuren dan alleen maar het nachtleven verkennen en daarom ga ik 5 a 6 keer per week uit eten, naar danslessen, voorstellingen, kunstshows en optredens van bands. Phnom Penh heeft een zeer grote expat communitee, waardoor je hier echt internationaal entertainment hebt. Zo ben ik naar een drumband uit Madagaskar geweest (super top, veel energie en gezellig!), een Celtic night (15 minuten en toen snel wegwezen, klopt niet celtische muziek met 35 graden), Indiaas dansfestival (bijzonder), Salsa lessen (warm), Japans eten festival (Sushi in NL is lekkerder vreemd genoeg) en natuurlijk een aantal Cambodjaanse dans en muziek voorstellingen.

Verder begint het werk een beetje aan te trekken. Ik heb al een aantal afspraken gehad en kan op deze manier lekker bij allerlei bedrijven binnenkijken. Ik ben bijvoorbeeld in een kledingfabriek geweest ( een hottopic op dit moment in Cambodja, google maar), maar ook in de hoge torens, zodat ik lekker de stad kon overzien. Er komen ook wel wat partnerships uit de afspraken voort, dus het is nog wel even mijn weg zoeken, maar succes is er zeker!!

Maar nu even terug naar de titel van dit berichtje, want ik moet toch echt even iets kwijt over mijn dagelijkse fiets escapades in Phnom Penh. Toen ik hier aankwam ging ik naar de supermarkt 200 meter verderop. Om daar te komen moet ik een van de drukste kruizingen in PP oversteken. Ik kreeg een groen licht, maar kon nog steeds de overkant van de straat eigenlijk niet zien tussen alle moto's tuk-tuks en SUV's door. Ik heb denk ik wel 10 minuten op de kruizing gestaan om te bedenken hoe ik dit nu moet gaan doen, toen er een man naast me kwam staan en 2 seconden later liep hij het verkeer in, ik dacht dat ie gek was!! Maar nee, je manuvreerd gewoon tussen alles door en ze laten je ook wel redelijk langs. Je moet wel sterke zenuwen hebben, maar over het algemeen gaat het goed. Sinds toen heb ik het een en ander geleerd over het verkeer in Cambodja en nu zit ik elke dag vrolijk op mijn fietsje naar het werk. Wat nog steeds tot verbazing leidt van de lokale bevolking en ik wordt vaak toegeroepen, toe- (of uit-) gelachen etc. Maar nu even wat feitjes over Cambodjaans verkeer;
* Alles wat kan rijden is hier te vinden op de weg, echt waar bedenk het maar en ze hebben het hier.
* Tractors zijn een soort van externe motor (lijkt een beetje op zo'n ding waarmee je de randjes van een grasveld kan trimmen, maar dan groter) die voor een stalen constructie of ossenkar worden gehangen.
* Alles wat op een moto, cyclo, tuktuk past gaat mee. Zo kom ik elke dag langs een man op een cyclo (een soort riksja voor 1 persoon) Die daar minstens 200 watermeloenen op heeft liggen (de watermeloenen zijn hier wel iets kleiner dan dat wij ze gewend zijn, maar nog steeds zeker 1 kg per stuk). Hij gaat dus ook niet zo snel. Verder worden compelete balken voor de bouw vervoerd op motos en in tuktuks. Hoe ze hun balans houden weet ik echt niet.
* Wat nou een moto is gemaakt voor maximaal 2 personen. Hier kan de hele familie erop, dus papa, mama, zoon, dochter en de pasgeboren baby, die wordt dan wel boven het hoofd getild, want anders wordt het wel erg krap! (is echt geen grapje dit, is echt waar)
* Het recors aantal mensen dat ik in een tuktuk heb gezien is 9 ( het kunnen er ook 10 zijn geweest, maar het was nogal moeilijk om iedereen bij elkaar te tellen. Een tuktuk heeft nog minder ruimte dan een Susuki Alto, dus dan heb je een beetje een voorstelling.
* Achterop een moto is het heerlijk, want dan heb je lekker wat wind. Als je moet stoppen echter is de zweterige helm op je hoofd toch echt wel een beetje een nadeel.
* Lopen doen ze hier niet aan, zelfs voor honderd meter wordt de fiets of moto gepakt ( en liefst de moto, want fietsen is voor de armen). Ik ben dus echt een sloeber, want ik loop en ik fiets en zeg steeds tegen de tuktuk en moto drivers: ote orkoen (nee bedankt)
* Officieel zijn er ongeveer dezelfde verkeersregels als in NL, maar in de praktijk gaat het toch iets anders. Invoegen op de grote weg kan ten alle tijden en is een probleem van degene op de weg, niet van de invoeger. Bij een kruizing is degene die het eerste gaat, degene die voorang heeft, wat tot gigantische opstoppingen leidt in de spits, omdat iedereen als eerste gaat. Stoplichten zijn er, maar als je een gaatje ziet, dan negeer je het rode licht gewoon lekker en als je dus met een groep een gaatje ziet, tja, jullie snappen het wel. Vd week zag ik een stopbord staan (moest ik erg hard om lachen)
* Wil je weg uit Phnom Penh dan heb je niet heel veel opties. Cambodja heeft een spoorweg, maar daar gaat eens in de maand een trein over met goederen en that's it. Dus dat betekend dat je de bus moet pakken. Daar heb je dan wel weer veel verschil in; Je kunt een grote bus nemen, wat je veel comfort brengt, maar er wel een paar uur langer over doet, je kunt een minibus nemen en als je een goede hebt stoppen ze 16 man in een bus die bedoeld is voor twaalf. Vorige week ben ik een weekend naar Kratie geweest ( Supermooi aan de Mekong, echt leuk om te zien). Op de heenweg had ik een busje met 16. Het is 400 km verderop en met 2 stops waren we er in een kleine 5 uur. Op de weg terug had ik iets minder geluk en zaten we op een gegeven moment met 24 volwassenen en drie kinderen in de bus en omdat de baby naast me niet meer bij zijn moeders borst kon is ie maar op mijn arm gaan zuigen. Gelukkig heeft het geen zuigplekken achtergelaten, want wat zou Vincent dan wel niet denken ;)
* SUV's en grote bussen zijn levensgevaarlijk, ze gaan niet aan de kant en je vermijdt ze dan ook gewoon.

Nou ja er is nog veel meer te vertellen over het verkeer in Cambodja, maar je moet het denk ik zelf gewoon maar een keer gaan ervaren. Ik zal een andere keer over wat anders uitwijden, maar nu zijn jullie iig op de hoogte van de verkeerssituatie in PP en Cambodia.

Tja foto's dat is nog steeds niet mijn sterkste kant, maar mama komt hier over een paar weken, dus misschien kan zij er iets moois van maken!! Tot snel en dikke kus!

  • 18 Maart 2014 - 21:45

    Ton En Anneke:

    Hallo joanneke.

    Pas je wel en beetje op in dat drukke verkeer. zo'n klein meisje als jij op de fiets zien ze gauw over het hoofd. Is een oranje vlaggetje misschien een optie.

    knuffel van Ton en Anneke.

  • 20 Maart 2014 - 16:24

    Joep:

    Hej Jootje!

    Leuk om weer te lezen van al je ervaringen.
    Wat een hitte! Ik zou gek worden! Wel goed blijven drinken inderdaad en nee... geen alcohol!

    Geniet weer lekker! Dikke zoen uit het op dit moment zonnige Arnhem xxx

  • 27 Maart 2014 - 22:21

    Jp:

    Hoi Ak,

    Wuh krijgen komend weekend ook hitte ....20 graden!!!. Leuke Blog, 10 personen? in zo'n tuc-tuc. Zeker andere natuurkunde wetten of de mensen zijn erg licht/klein.

    Hier alles rustig. Met je broertjes stappen in A'dam. Nina echte puber die het allemaal zelf wil doen. Nog steeds met Robine.

    Hoe het werkt met je werk daar is me onduidelijk maar dat hoor ik nog wel. Leuk dat Hansje komt en Vincent natuurlijk. We appen wel.

    hgjp

  • 27 Maart 2014 - 22:21

    Jp:

    Hoi Ak,

    Wuh krijgen komend weekend ook hitte ....20 graden!!!. Leuke Blog, 10 personen? in zo'n tuc-tuc. Zeker andere natuurkunde wetten of de mensen zijn erg licht/klein.

    Hier alles rustig. Met je broertjes stappen in A'dam. Nina echte puber die het allemaal zelf wil doen. Nog steeds met Robine.

    Hoe het werkt met je werk daar is me onduidelijk maar dat hoor ik nog wel. Leuk dat Hansje komt en Vincent natuurlijk. We appen wel.

    hgjp

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanneke

Ik ga 4 maanden naar Zuid-Afrika om daar een humanitair project te lopen en om daarna nog een paar weken rond te trekken.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 20779

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 22 Juni 2014

Cambodja

14 April 2006 - 23 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: