Alweer drie weken!!! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Joanneke Buizer - WaarBenJij.nu Alweer drie weken!!! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Joanneke Buizer - WaarBenJij.nu

Alweer drie weken!!!

Door: Joanneke Buizer

Blijf op de hoogte en volg Joanneke

25 Februari 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo allemaal,

Sorry, sorry, sorry!! Ik ben nartuurlijk wer op mijn allerbest en houdt mijn blog weer eens niet goed bij!

Ik zal proberen om de eerste indrukken die ik heb van Cambodja etc proberen in dit verslag vast te leggen;

Tja waar moet ik beginnen...... de eerste twee dagen was ik helemaal alleen. ik ben netjes opgepikt van het vliegveld, door de douane geholpen en in mijn guesthouse gedropt, maar toen moest ik het alleen zien te redden. Dat was een beste schok. De stad is erg druk met moto's (iest wat tussen een scooter en een moter in zit) en dat was me verteld. Het afgelopen jaar heeft Cambodja echter een grote ontwikkeling doorgemaakt en nu rijden tussen de moto's allemaal dikke SUV's en Landrovers, wat het straatbeeld erg druk maakt. Het gekke van deze SUV's is dat de meeste worden bestuurd door mensen die voor de overheid werken, of voor NGO's, wat volgens mij toch niet helemaal moet kloppen..........
De eerste twee dagen waren dus best wel pittig, daarna kwamer er meer vrijwilligers aan en starten we een soort training van een week. In deze traning komt er vanalles aan bod, zoals cultuur, corruptie, taal etc. De groep waarmee ik train is erg vriendelijk, ik ben wel duidelijk de jongste, de eerst volgende is 45 en de rest is met pensioen of vervroegd pensioen. Het is wel een hele welkome en gezellige groep mensen uit Ierland, Belgie (yes kan ik ook gewoon een beetje NL babbelen), Engeland en Wales (wat dus ECHT NIET hetzelfde is als Engeland ;))
Vorige week gingen deze mensen allemaal naar hun placements in de provincies en ben ik verhuisd naar mijn tijdelijke appartement in Phnom Penh, ik woon nu samen met een rustige 21 jarige Canadese die hier 11 maanden is om stage te lopen. Ze is erg aardig, maar houdt er wel van om alleen te zijn. Ik ben al wel met haar naar de spa geweest en gemarteld door een Cambodjaanse. De massage van een uur, met spa en sauna kost $8,- ( ze zijn er ook goedkoper maar ja....) De dame had zeer stevige handen en ik had haar gevraagd om een beetje voorzichtig met me te zijn, maar ik denk dat ze het af en toe vergat en dus had ik de volgende dag een paar blauwe plekken in de vorm van vingers in mijn huid staan. Ach ja, moet je gewoon aan wennen denk ik dan maar. Verder ben ik naar een aantal evenementen geweest, heb een aantal borrels gehad en ben van het weekend ook lekker een avondje wezen stappen met mijn huisgenootje en een vrijwilliger uit de provincie die toevallig in de stad was. OOk siteseeing is natuurlijk een onderdeel van mijn weken geweest, ik heb de What Phnom gezien, het independece monument, vietnam monument, killing fields etc. Niet alles is even romantisch en prettig en het verbaasd me dan ook dat de Cambodjanen altijd vriendelijk zijn, lachen en beleefd blijven. Ook is het niet zo crimineel (op corruptie na dan)
Deze week heb ik ook allerlei dingen gepland staan. Gisteren uit eten geweest ( wat hier net zo duur is als zelf koken als je de juiste plekken weet, dus waarom niet...) Vanavond naar een Cambodjaans living arts festival, morgen ga ik kijken bij een salsa club om te kijken of ik beginnerslessen ga nemen, Vrijdag uitgenodigd voor 3 borrels, zaterdag housewarming voor de groep met wie ik train @ my place en donderdag??? Misschien ook eens een avondje thuisblijven??

Vanmiddag heb ik een meeting om mijn werk vast te stellen. Het zal weinig met daadwerkelijk ontwikkelingswerk te maken hebben, maar vooral met het netwerken en leggen van betere bussiness networks in Phnom Penh voor VSO en andere NGO's, maar het plan zal vast nog wel een paar keer wijzigen.

Al met al dus best wel wat voor 3 weken. De start is best heavy en ik kan nog steeds niet fatsoenlijk slapen, maar ook dat zal vast wel komen. Ik mis thuis, Vin, vrienden en familie toch wel meer dan op mijn andere reizen en daardoor voelt het soms alsof ik hier gisteren ben gekomen en soms alsof ik hier al 2 maanden ben!!

Nog even wat dingen die opvallen:
Phnom Penh is geen schone stad, ze werken hier graag aan het riool, wat het ritje naar het werk in de ochtend bijzonder plezierig maakt. Ze tuffen op de grond en verkopen om de meter eten, waardoor ratten en kakkerlakken zeer normaal zijn. Ik hoef echter niet bang te zijn voor schorpioenen, giftige spinnen en slangen zolang ik in de stad ben. Wel voor wormen en muggen met Dengue. Toen ik binnenkwam vond ik de stad echt ranzig, er was overal vuilnis, bleek dat ed vuilnismannen al 2 weken aan het staken waren. Eigenlijk valt de ranzigheid dus nog wel mee.
Het verkeer in de stad is ongelooflijk druk. alles rijfdt door elkaar en er zijn ongeveer dezelfde verkeersregels as in NL, maar niemand houdt zich eraan. Toch ben ik erachter gekomen hoe het verkeer hier werkt en fiets ik elke dag op mijn fietsje door de straten naar het werk!!
Het verschil tussen arm en rijk in Phnom Penh wordt steeds groter wat een bijzonder straatbeeld geeft. Dat is te zien in de SUV's maar ook vooral in de huizen. Houten huizen met tinnen daken staan naast supergrote strengbewaakte villa's! Het leidt wel tot onrust in het land. Er zijn veel protesten geweest, waarbij de regering in januari heeft toegeslagen en 5 mensen heeft neergeschoten. Sindsdien is het rustiger. De politieke onrust is wel iets waar ik elke dag over op de hoogte wordt gebracht en waar ik me ver van houdt.
Het eten is hier geweldig!! Voor ongeveer $5,- kun je hier goed avondeten als je weet waar je naartoe moet. Weet je het niet ben je zo $15,- dollar kwijt. Bier is 0,50 tot $1,- . Wat wel vreemd is is dat hier allelei fantatisch fruit is wat bijna niks kost, maar dat een sapje wel $2,- dollar is. Als je bedankt dat iemand die hier fulltime, 6 dagen per week onze H&M kleding zit te naaien $100,- per maand verdient is dat toch wel een vreemde gewaarwording!!

Nou lieve mensen, voor nu is dit mijn eerste blog, voor vragen en opmerkingen weten jullie me te vinden!!! Oh ja en post sturen heeft geen zin, komt toch niet aan!!

  • 25 Februari 2014 - 09:36

    Joep :

    Ha lieve Jootje...

    Wat een verhaal! Heftig ook wel zo helemaal aan het begin alleen.
    Maar jij kunt dat; dat blijkt maar weer! :) Ik wens je super veel succes met alle ontwikkelingen. Geniet van alles om je heen, ook al is het af en toe zwaar. Voor je het weet ben je weer hier! :D

    Dikke kus, Joep

  • 25 Februari 2014 - 20:01

    Irene Stoevelaar:

    Hoi Jo,
    Eindelijk een berichtje :-)
    Erg leuk om te horen hoe het daar nu gaat.
    Ga je niet met de moto naar het werk? En die helm dan?
    Hou je taai daar en doe je best! Ben benieuwd hoe het project verder gaat!
    We horen het wel.
    Liefs Irene

  • 25 Februari 2014 - 21:01

    Ton En Anneke:

    Fijn om van je te horen! Post uit Cambodja naar Nederland komt wel over hoor! bedankt voor de creatievekaart. Wij missen jou ook hoor! We proberen wel weer eens te skypen. Knuffel!!!!!!!!!!!!!

  • 26 Februari 2014 - 09:43

    Marion:

    Haha, dat goedkope bier zal Vin als muziek in de oren klinken! Mits het natuurlijk wel te drinken is.
    Wat een avontuur toch weer. Respect!
    Zondag familiedag, ben benieuwd hoe Brandon reageert als Vin alleen komt.
    Doe voorzichtig aan en geniet van alle indrukken. Maar dat gaat wel goedkomen jou kennende.

    Liefs Bonne en Marion en een kuffel&kus van Brandon en Bryan.

  • 26 Februari 2014 - 11:46

    Sharon:

    He Jo!

    Wat leuk van je te horen! Ik hoorde al van Vincent dat de eerste paar dagen moeilijk waren....
    Fijn dat je je nu al soms zo thuis voelt en druk bent met allerlei activiteiten na het werk!!
    Heel veel succes met Salsa alvast.... shake it, you go girl!

    Liefs, Sharon

  • 26 Februari 2014 - 22:39

    JP:

    Hoi Ak, wel effen wennen he, nog wel onduidelijk allemaal. Veel tegenstellingen en dan die NGO's die blijkbaar wat uit te geven hebben als ik je goed begrijp. Voel je je niet een beetje misplaatst daar, wat kan VSO daar doen? Wat kun jij doen in nog slechts 4 maanden. Waarom staakt de vuilnisdienst? Kun je niet bemiddelen of zo, een tempo teampje samenstellen? Nou ja misschien is er structureel iets mis waar jullie wat mee kunnen. Succes in ieder geval volg ik je.

    ljp

  • 27 Februari 2014 - 04:36

    Dianne:

    Ha Joanneke,

    Leuk je eerste blog te lezen. Genoeg te doen en beleven zo te zien. Veel plezier en succes met de opdracht! Hier goed aangekomen in Nepal. Gestart met de taallessen en mag meehelpen met het organiseren van de 50ste verjaardag van VSO.

    Succes met verder acclimatiseren en vergeet vooral niet te genieten!

    Groetjes,
    Dianne

  • 24 Maart 2014 - 13:42

    Margie Hobers:

    Hi!!!!
    Leuk om je blog te lezen. Ik kan het me goed voorstellen;) Misschien heb ik iets gemist...maar wat is je adres?
    Liefs en geniet van je avontuur..
    x Margie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanneke

Ik ga 4 maanden naar Zuid-Afrika om daar een humanitair project te lopen en om daarna nog een paar weken rond te trekken.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 20767

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 22 Juni 2014

Cambodja

14 April 2006 - 23 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: